KHIDMAT SOKONGAN ( part ii)


A.Pelaksanaan pelbagai jenis pengubahsuaian

1. Persekitaran

# Guru pendidikan khas perlu menggunakan kreativiti untuk mengubahsuai kelas menjadi menarik, kondusif untuk belajar dan mewujudkan persekitaran di dalam kelas yang dapat menarik minat murid berkeperluan khas datang ke sekolah.

# Disebabkan masa persekolahan antara pukul 7.30 pagi hingga 12.30 tengah hari bagi sekolah rendah dan 7.30 pagi hingga 1.15 petang bagi murid menengah bersama guru dengan murid di sekoalh. Maka boleh dikatakan, kelas menjadi tempat atau rumah kedua bagi murid sekolah semasa sesi persekolahan.

# Oleh itu, pengurusan dan pengelolaan kelas perlu berjalan dengan kemas, baik, dan selesa untuk memastikan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar dan efektif.


2. Pengujian

# Pentaksiran didefinisikan suatu proses yang meliputi pelbagai kaedah untuk menentukan tahap sesuatu ciri atau atribut yang diperoleh seseorang individu. Pada asasnya pentaksiran merupakan suatu proses membuat keputusan yang sistematik melibatkan pengenalpastian, pemerolehan, dan pentaksiran maklumat yang berguna bagi pertimbangan pilihan-pilihan keputusan berasaskan pada sesuatu objektif pendidikan. Pengujian merupakan bidang yang tidak dapat dipisahkan daripada dunia pendidikan khususnya dalam bidang pendidikan khas. Contoh pengujian dalam pendidikan khas termasuklah disleksia. Melalui pengujian ini masalah yang dihadapi oleh seseorang murid disleksia itu dapat dikenal pasti daripada maklumat yang dikumpulkan melalui pengujian.  Berikut merupakan kategori dan jenis pentaksiran:

ISTILAH
MAKSUD
Ujian standard atau formal
-telah siap dibina
-mempunyai skor yang boleh dicapai oleh murid-murid dan guru untuk perbandingan prestasi
Ujian tidak formal
-Bila-bila masa
-Individu @ kumpulan
Ujian kumpulan
-Ada dalam bentuk formal atau tidak formal
-Semasa proses PnP
Ujian individu
-Soalan dibina oleh guru
-Secara individu dalam proses PnP
Ujian berdasarkan kumpulan
- UPSR, PMR, SPM, dan STPM
-Berdasarkan kandungan kurikulum yang digunakan di sekolah
Ujian formatif
- Untuk mengesan kemahiran yang telah dikuasai oleh murid setelah sesuatu kemahiran diajarkan
-Dijalankan dengan kerap
Ujian sumatif
-Untuk merumuskan pencapaian murid setelah satu unit pengajaran dijalankan
-Diberikan gred
Ujian saringan
- Untuk mengenal pasti kanak-kanak yang berisiko menghadapi masalah pembelajaran
-Murid normal juga termasuk jika perlu
Ujian diagnostik
- Untuk mengenal pasti dengan lebih terperinci masalah dalam pembelajaran yang murid hadapi.
Ujian ‘speed’
-Perlu dihabiskan dalam masa yang agak terhad
Ujian ‘power’
-Kekuatan murid menguasai sesuatu kemahiran, ingatan tentang topik yang sudah dipelajari
- Ambil masa yang agak lama






























3. Pembelajaran dan pengajaran

# Strategi dan teknik ialah kebolehan guru untuk menyusun, merancang dan menguruskan pengajaran dan pembelajaran supaya murid mendapat hasil pembelajaran yang baik dan semaksimum mungkin.
# Berikut merupakan teknik dan strategi yang boleh dilakukan :

TEKNIK
HURAIAN
Pemusatan kepada murid
-murid bergerak aktif dan memainkan peranan yang penting dalam sesi pengajaran dan pembelajaran.
-Biasanya dapat dilihat dikelas murid yang lambat perkembangan.
Pemusatan kepada guru
-Guru yang banyak memainkan peranan.
-Murid mendengar dan agak pasif.
-Guru dan pembantu pengurusan murid terpaksa bekerja lebih kuat.
Dua hala
Teknik yang bersifat demokrasi
Guru mengajar murid belajar
Berpusatkan bahan bantu mengajar
-Memerlukan guru menggunakan banyak bahan bantu mengajar
-Dapat merangsang minda murid dan membantu meningkatkan interaksi murid dan guru




 4. Isu dan trenda

# Terdapat banyak isu yang timbul dalam pelaksanaan pengubahsuaian dalam pendidikan khas. Contohnya, isu yang timbul semasa pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran di sekolah ialah metodologi dan pedagogi yang digunakan oleh pihak guru. Terdapat segelintir guru yang tidak mempamerkan sikap profesionalisme sebagai input yang menjamin kejayaan aktiviti akademiknya. Kesannya wujud guru yang tidak mahu meningkatkan ilmun dan disiplin yang diajar serta memperbaiki kaedah dan teknik pengajaran. Akibatnya murid menjadi bosan dan tidak berminat dalam proses pembelajaran dan pengajaran di sekolah.
            Selain itu, wujud isu mengenai penggunaan kekerasan dalam proses pnp terhadap murid-murid berkeperluan khas. Hal ini tidak boleh diambil sikap acuh tak acuh kerana boleh menyebabkan murid menjadi takut dan menjadi lebih degil dan tidak mendengar kata. Kebiasaannya murid berkeperluan khas ini ditakutkan dengan rotan dan mereka turut dipukul.
Kesimpulannya sebagai guru pendidikan khas, para pendidik perlulah menjaga kemarahan dan tidak menggunakan kekerasan terhadap mereka walaupun dengan tujuan untuk mendidik.


 B. Penyediaan pelbagai jenis perkhidmatan khas

1. Interversi awal

=Interversi awal merupakan satu proses membekalkan perkhidmatan, pendidikan dan sokongan kepada kanak-kanak yang berisiko atau yang mengalami kelambatan dalam perkembangan fizikal atau mental yang akan mempengaruhi perkembangan dan menghalang pembelajaran.

=Perkhidmatan atau program intervensi awal yang disediakan adalah untuk memenuhi keperluan kanak-kanak dan keluarga yang berkeperluan khas dalam lima bidang perkembangan, iaitu perkembangan fizikal, kognitif, komunikasi, sosial dan emosi dan adaptasi (Sandler, Brazdziunas, Cooley & De Pijem 2001)

=Terdapat pelbagai terapi atau perkhidmatan melalui interversi awal ini termasuklah terapi cara kerja, terapi fisio, terapi pertuturan dan khidmat sokongan untuk keluarga.


-Contoh terapi:

Terapi Fisio
Mengurut, terapi hidro, penyejukan dan pemanasan, manipulasi
Terapi cara kerja
Latihan pravokasional, latihan berkaitan dengan kemahiran hidup dan lain-lain.
Terapi seni
Meningkatkan perkembangan fungsi kognitif, emosi, sosial, dan psikomotor murid bermasalah pembelajaran, rangsang murid bergerak secara positif terhadap sesuatu kemahiran dan sebagainya.









= Di Malaysia program interversi awal ini disediakan kepada kanak-kanak yang bekeperluan khas yang berumur dari 0 hingga 6 tahun.

= Terdapat banyak pendapat yang dikemukakan tentang kepentingan pelaksanaa interversi awal. Antaranya, Wolfendale (1997) mengemukakan empat tujuan utama intervensi awal. Pertama, intervensi awal bertujuan untuk membekalkan sokongan kepada keluarga supaya berupaya menyokong perkembangan kanak-kanak. Kedua, intervensi awal adalah untuk meningkatkan perkembangan kanak-kanak dalam bidang utama seperti komunikasi dan mobiliti. Ketiga adalah untuk meningkatkan keyakinan kanak-kanak, dan keempat adalah untuk mengelakkan berlakunya masalah pada masa hadapan.

Terapi seni

Terapi hidro

 2. Peralatan

= Sebagai guru pendidikan khas, guru perlulah lebih kreatif dan inovatif kerana bahan bantu mengajar dan peralatan yang menarik dan berwarna mudah difahami murid, malah menarik minat murid untuk turut melibatkan diri dengan aktif dalam kelas.

=Guru pendidikan khas perlulah sedar bahawa murid bekeperluan khas ini lebih berminat dengan bahan dan peralatan yang berwarna warni dan maujud.

=Kebiasaannya pihak sekolah akan menyediakan peralatan yang bersaiz besar dan tidak mudah pecah untuk memudahkan proses pembelajaran dan pengarajaran di dalam kelas dan untuk menjaga keselamatan murid.

=Contoh peralatan dan bahan bantu mengajar yang terdapat di kelas pendidikan khas seperti berikut:

Alatan
Huraian
Mobil
-digantung dan dipamerkan
Bahan peralatan matapelajaran bahasa Melayu dan Matematik
-kad huruf, kad nombor, kad perkataan dan kad bacaan
-peralatan untuk mengiran wang dan nombor
-peralatan tambahan untuk pengajaran Matematik
Bahan peralatan Seni
- peralatan seni, (hasil kerja tangan dan bahan lukisan )
-bahan lain, ( kertas lukisan kertas warna, apron, bahan untuk mural dan lain-lain)
Peralatan muzik
-radio, kaset dan tamborin
-VCD, DVD dan televisyen
Peralatan pendidikan Jasmani
-bilik multi sensor





















3. Kepakaran

- Kelayakan dan latihan diperlukan oleh semua guru yang terlibat dengan pendidikan khas untuk memastikan corak pengajaran yang disampaikan bersesuaian dengan kanak-kanak istimewa.

4.Prasarana

# Untuk menentukan keberkesanan Pelan Pembangunan Individu(PPI) di sekolah prasarana yang lengkap adalah penting. Berikut merupakan aspek prasarana :

4.1) Aspek fizikal kelas
MBK menggunakan sepenuhnya prasarana kelas bersama-sama murid arus perdana. Tetapi perlu juga melakukan pengubahsuaian terhadap:
          i.       Penyediaan meja atau kerusi
ii.      Kedudukan kelas di aras bawah bagi memberi kemudahan MBK yang berkerusi roda.

4.2) Aspek fizikal sekolah
Persekitaran sekolah yang mesra OKU dan selamat adalah penting bagi memudahkan pergerakan MBK. Antara kemudahan mesra OKU yang perlu disediakan adalah :


i. Susur landai
 ii. Susur tangan
 iii. Tandas OKU
iv.  Parkir OKU
                   v.  Longkang yang bertutup

Laluan orang buta


4.3) Peralatan khusus
Pihak sekolah memastikan peralatan khusus mengikut keperluan MBK disediakan bagi membantu pembelajaran. Contohnya :


I. Mesin braille
II.  Kanta pembesar
III. Kerusi roda
IV. Doktor speech
V. Augmentative Alternative Communication (AAC)


kerusi roda



 5. Kemudahan-kemudahan

= Pihak kerajaan telah menyediakan pelbagai kemudahan bagi pendidikan termasuklah pendidikan khas. Contohnya,

i. Pendaftaran dan kad kenal diri- bertujuan untuk memudahkan mereka berurusan dengan pelbagai pihak da agensi
ii. Bantuan alat tiruan/otortik - membantu untuk membeli peralatan tiruan/sokongan seperti kerusi roda, anggota tiruan dan lain-lain yang tidak mampu dibeli oleh murid berkeperluan khas.
iii. Kemudahan pendidikan - Jabatan Pendidikan Khas Kementerian Pendidikan menyediakan keas khas pendidikan dan melalui program integrasi di sekolah biasa.
-mengecualikan bayaran pendaftaran kemasukan pelajar-pelajar kurang upaya pendengaran yang mengikut latihan kemahiran di institusi-institusi pengajian di bawah kelolaan Kementerian Pendidikan. Mereka juga akan diberi elaun jika berjaya masuk.
iv. Kemudahan pengangkutan awam - Contohnya Mas yang memberi tambang yang  murah. 


6. Isu dan trenda

Dalam pendidikan khas wujud isu yang berkaitan dengan guru, iaitu isu kekurangan guru khas terlatih. Menyebabkan kerajaan terpaksa menerima masuk permohonan guru aliran perdana ke dalam aliran pendidikan khas. Hal ini pasti akan mengakibatkan pertentangan kaedah pengajaran terhadap murid berkeperluan khas kerana guru aliran perdana mereka tidak diberi pendedahan pengajaran murid berkeperluan khas secara formal. Kesannya guru dan murid akan mengalami tekanan semasa proses pnp.
Selain itu, semasa pemilihan guru berlaku ketidaktelusan semasa temuduga menyebabkan masalah untuk mendidik murid berkeperluan khas. Hal ini kerana, kemungkinan bakal guru yang dipilih bukanlah betul-betul layak menjadi guru Pendidikan Khas kelak. Kesannya murid-murid akan terabai dan mendorong masalah lain seperti masalah keciciran dan sosial. Tambahan lagi, wujud isu Guru Sandaran Tidak Terlatih dalam kalangan pendidik dan golongan akademik yang lain.
Kesan terhadap murid berkeperluan khas sekiranya mendapat pembelajaran daripada guru tidak terlatih menyebabkan berlaku kepincangan dan kelemahan dalam mendidik murid-murid. Hal ini kerana, kurangnya pengetahuan mengenai murid berkeperluan khas.







BIBLIOGRAFI


 Dicapai pada 8 Ogos 2018 daripada, https://www.scribd.com/doc/22848672/PENGURUSAN-PENDIDIKAN-KHAS-DI-MALAYSIA-DI-LUAR-NEGARA

 Liew Pang Yee, & Manisah Mohd Ali. (2008). Amalan program interversi awal kanak-kanak mengikut perspektif ibu bapa. Jurnal Pendidikan,  33:20 & 21

Garis panduan program pendidikan inklusif murid berkeperluan khas. (2013). (t.p). Dicapai pada 9 Ogos 2018, daripada https://moe.gov.my/images/Bahagian-pendidikan-khas/Program-Pendidikan-Inklusif/circularfile_file_001162.pdf

 Noor Aini Ahmad, & Zamri Mahamod. (2015). Pengubahsuaian dalam pengajaran kemahiran bahasa Malaysia bagi murid masalah pembelajaran. Jurnal Pendidikan,  40(1):64, 65 & 66.

 Ramlan Salim. (2015). Pengurusan pendidikan khas masalah pembelajaran. Kuala Lumpur: Attin Press Sdn. Bhd.

 Rosida Ida. (2013). Isu-isu pendidikan khas. Dicapai pada 8 Ogos 2018, daripada https://https:/khas/www.slideshare.net/rosidaida9/isu-isu-pendidikan-

url =http://web.usm.my/beru/PerkhidmatanPage.htm

  Zainal Kassan, & Suhaila Abdullah. (2010). Pendidikan disleksia. Selangor: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.










Comments

Popular posts from this blog