Maksud khidmat sokongan
Beliau juga telah mendefinisikan khidmat sokongan sebagai satu gaya perhubungan
secara langsgsung sekurang-kurangnya antara dua kumpulan yang bersetuju dalam
membuat keputusan untuk mencapai matlamat yang sama. (Cook & Friend,1991)
https://scholar.google.com/scholar?hl=en&q=cook+%26+friend+1991&as_sdt=0#d=gs_qabs&p=&u=%23p%3D0dZGqT6qwowJ
https://scholar.google.com/scholar?hl=en&q=cook+%26+friend+1991&as_sdt=0#d=gs_qabs&p=&u=%23p%3D0dZGqT6qwowJ
Maksud kolaboratif
Menurut kamus dewan edisi keempat (2007:805), kolaboratif
bermaksud erat ( dari segi kerjasama antara dua pihak ataupun lebih).
Dalam proses kolaborasi ini, kumpulan pelbagai disiplin (multidisciplinary
team) memainkan peranan yang sangat penting.
Peranan ibu bapa dan keluarga
walaupun apapun kekurangan atau kelebihan yang dimilik oleh seseorang anak itu, ibu bapa tetap bertanggungjawab memastikan perkembangan sosial, emosi, linguistik dan kognitif kanak-kanak dipupuk ( Moores,2001 : Jackson,2002).
walaupun apapun kekurangan atau kelebihan yang dimilik oleh seseorang anak itu, ibu bapa tetap bertanggungjawab memastikan perkembangan sosial, emosi, linguistik dan kognitif kanak-kanak dipupuk ( Moores,2001 : Jackson,2002).
·
Penerimaan ibu bapa terhadap anak-anak yang
dikategorikan sebagai murid bekeperluan pendidikan khas.
·
mempunyai kesedaran tentang perkembangan anak
mereka
·
mengetahui saluran yang terbaik untuk
membesarkan dan membantu anak berkeperluan khas.
·
mengikuti perkembangan semasa anak mereka serta
perkembangan tentang program pendidikan khas
·
menghantar anak berkeperluan khas mereka untuk
menerima pendidikan, rawatan perubatan dan segala program intervensi
·
Ibu bapa murid Pendidikan Khas juga tidak
ketinggalan, turut hadir ke sekolah untuk melihat pencapaian anak mereka
·
Keluarga memainkan peranan yang penting dalam
memberi sokongan kepada murid bekeperluan khas untuk mendapatkan pendidikan.
Ahli-ahli sosiologi telah mendapati bahawa dengan sokongan tinggi daripada
keluarga, murid-murid akan mencapai tahap prestasi yang tinggi (Seginer, 1983).
Peranan guru biasa
·
Melibatkan diri dalam menjayakan program
pendidikan inklusif
·
Sentiasa memberi info kepada ibu bapa mengenai
pendidikan murid bekeperluan khas yang menyertai program inklusif
·
Berperanan seperti guru pendidikan khas iaitu
memberi bimbingan kepada murid bekeperluan khas (program pendidikan Inklusif) dalam
pembelajarannya.
Peranan kementerian dan
agensi kerajaan
--Kementerian
Pelajaran Malaysia (Bahagian Pendidikan Khas)
- Merancang, mengurus dan menyelaras semua program pendidikan khas rendah dan menengah
- Menentukan pelaksanaan dan peningkatan mutu program pendidikan khas
- Merancang dan penyelaras pengoperasian dasar dan peraturan dari segi peluang pendidikan yang seimbang, khidmat bantu dan sokongan bagi pelajar pendidikan khas dan dasar pendidikan vokasional pendidikan khas.
- Mempertingkat kemudahan infrastruktur, peralatan khas, bahan pembelajaran dan pengajaran serta perkhidmatan sokongan yang sesuai dan releven bagi murid berkeperluan khas.
- Mempertingkat kualiti dalam semua aspek pengurusan dan pentadbiran Bahagian dan Program Pendidikan Khas.
- Kementerian Pelajaran Malaysia di bawah Bahagian Pendidikan Khas menyediakan kelas khas kepada kanak-kanak OKU penglihatan, pendengaran dan bermasalah pembelajaran. Program pendidikan dilaksanakan melalui :
-------Program Pendidikan Khas Sekolah Khas bagi
murid bermasalah penglihatan dan bermasalah pendengaran dan pembelajaran
(menengah). Program Pendidikan Khas Integrasi untuk murid-murid berkeperluan
khas bermasalah pembelajaran, bermasalah pendengaran dan bermasalah
penglihatan. Program ini diwujudkan di sekolah harian biasa rendah dan menengah
dan sekolah menengah teknik/vokasional yang menggunakan pendekatan pengajaran
pembelajaran secara pengasingan dan separa inklusif. 1.1.2. Elaun RM 150.00
sebulan pelajar sekolah rendah dan menengah Bagi pelajar kurang upaya di
sekolah rendah dan menengah mereka diberi elaun sebanyak RM 150.00 sebulan.
·
Seterusnya Bajet 2005 memperluaskan lagi
pemberian elaun ini kepada setiap kanak-kanak kurang upaya yang di Sekolah
Khas kelolaan Pertubuhan Sukarela Kebajikan.
-- KEMENTERIAN
PENGAJIAN TINGGI
·
Pembiayaan Bantuan Kewangan
·
Skim Pengecualian Yuran Pengajian Universiti
Terbuka Malaysia
-- KEMENTERIAN
KEWANGAN/ LEMBAGA HASIL DALAM NEGERI
Ø
--PELEPASAN CUKAI
·
Pelepasan
Cukai Pendapatan bagi Anak Kurang Upaya yang Belajar di IPT.
·
Kemudahan
Dan Galakan Pelepasan Cukai Pendapatan OKU sebanyak RM3500.
(Laman Web: http://e.hasil.org.my)
·
Pengecualian Duti Eksais Ke atas Kenderaan OKU
·
Kemudahan
Alat Ganti Orang Kurang Upaya
Peranan agensi bukan
kerajaan (NGO)
berperanan memberi asuhan-asuhan kepada
kanak-kanak berkeperluan khas dan kanak-kanak cacat anggota dan mental. Mereka
diberi latihan kekuatan mental dan fizikal. c.
NURY
satu pertubuhan yang memberi perkhidmatan kepada keluarga yang mempunyai anak-anak bermasalah dan sebagainya. NURY memainkan peranan dalam memberi kursus pembangunan keluarga dan anak-anak bagi melahirkan anak-anak cemerlang. Ia juga turut mengadakan program UTERO iaitu rangsangan janin dalam kandungan serta kursus pengasas untuk program NURY.
Cleft Lip and Palate Association of Malaysia (CLAPAM)
NURY
satu pertubuhan yang memberi perkhidmatan kepada keluarga yang mempunyai anak-anak bermasalah dan sebagainya. NURY memainkan peranan dalam memberi kursus pembangunan keluarga dan anak-anak bagi melahirkan anak-anak cemerlang. Ia juga turut mengadakan program UTERO iaitu rangsangan janin dalam kandungan serta kursus pengasas untuk program NURY.
Cleft Lip and Palate Association of Malaysia (CLAPAM)
menganjurkan program-program terapi pertuturan
bagi murid-murid sumbing bibir dan lelangit. Di samping itu, ia juga memberi
khidmat sokongan kepada ibu bapa yang memerlukan perkhidmatan ini.
Yayasan Sindrom Down Kiwanis (https://www.kdsf.org.my/)
Pusat ini merupakan salah satu pusat pemulihan dalam komuniti bukan kerajaan yang bertujuan membantu murid-murid down syndrome mendapat pelajaran serta latihan kemahiran hidup sebelum mereka dihantar ke sekolah khas kerajaan.
Persatuan Orang Buta Malaysia (POBM)
Rumah Orang Cacat
Malaysian Care
Yayasan Sindrom Down Kiwanis (https://www.kdsf.org.my/)
Pusat ini merupakan salah satu pusat pemulihan dalam komuniti bukan kerajaan yang bertujuan membantu murid-murid down syndrome mendapat pelajaran serta latihan kemahiran hidup sebelum mereka dihantar ke sekolah khas kerajaan.
Persatuan Orang Buta Malaysia (POBM)
Rumah Orang Cacat
Malaysian Care
Malaysia Care telah mewujudkan Pusat Taman
Asuhan bagi murid-murid cacat pendengaran di sekolah-sekolah khas. Mereka
dibantu oleh guru-guru dari Sekolah Wisma Harapan,Brickfields,Kuala Lumpur.
Persatuan Kanak-Kanak Cacat Akal Selangor dan
Wilayah Persekutuan
Pusat ini ditubuhkan bagi
menyediakan pendidikan dan latihan kepada kanak-kanak terencat akal. Program
pusat ini adalah berdasarkan program perkhidmatan sekolah khas yang berperanan
melatih murid-murid menjadi orang berdikari dan menyumbang kepada Negara dengan
menerusi rancangan pengajaran dan pembalajaran yang sistematik dan mempunyai ciri-ciri
tersendiri.
NASOM ( Persatuan Austima Kebangsaan Malaysia)
berperanan mangesan dan
menjalankan rawatan, pembelajaran dan penerimaan kanak-kanak austime. NASOM
juga memberi bantuan dan nasihat kepada keluarga kanak-kanak austime serta
memberi penerangan kepada ibu bapa, para profesional dan orang ramai.
Peranan individu/pakar
Isu dan trenda
Kebanyakan isu yang
melibatkan orang-orang kurang upaya (OKU) ialah sikap sesetengah ibu bapa yang tidak sanggup untuk menjaga anak
mereka. Mereka berasa terbeban sehingga sanggup mencederakan dan membunuh anak
mereka sendiri. Perasaan stress yang dialami mereka telah mempengaruhi fikiran
tindakan mereka.
Isu seterusnya ialah
sikap sesetengah masyarakat yang acuh tak acuh terhadap peranan setiap
masyarakat dalam membantu golongan bekeperluan khas atau orang kurang upaya. Masyarakat
tidak sedar bahawa golongan kurang upaya sangat memerlukan sokongan mereka.
Masyarakat sepatutnya
lebih cakna dalam memberikan khidmat sokongan bagi golongan kurang upaya ini
seperti selalu berhubung dan berinteraksi dengan mereka, jangan meminggirkan
mereka, menyokong program berkaitan golongan OKU dan menghulurkan sedikit bantuan
kewangan kepada mana-mana pertubuhan berkaitan
OKU yang telah diiktiraf. Kata-kata
kasar atau berbentuk cemuhan turut menghilangkan dan melemahkan keyakinan
golongan OKU. Masyarakat sepatutnya memberi kata-kata semangat kepada golongan tersebut
untuk lebih yakin dalam meneruskan kehidupan mereka.
BIBILIOGRAFI
Amirul Awaludin. (2017, November 2). Warga Emas Jerut Anak OKU hingga Mati. Astro Awani Online. Diambil daripada http://www.utusan.com.my/berita/wilayah/ pulau- pinang/perkenal-budaya-sistem-pendidikan-khas-1.710291
Definisi dan konsep: Khidmat Sokongan (Kolaborasi) dalam Pendidikan Khas. (t.t & t.p). Dicapai pada 7 Ogos 2018, daripada https://edoc.site/queue/peranan-ngo-pdf-free.html
Jabatan Kebajikan Masyarakat. (t.t & t.p). Dicapai pada 8 Ogos 2018, daripada http://www.jkm.gov.my/
Kementerian Pendidikan Malaysia:Bahagian Pendidikan Khas. (t.t & t.p). Dicapai pada 8 Ogos 2018, daripada https://moe.gov.my/index.php/my/korporat/jabatan-dan- bahagian/bahagian-pendidikan-khas
Izwan Shafiq Isa(2018, Julai 17). Perkenal Budaya, Sistem Pendidikan Khas. Utusan Online.Diambil daripada http://www.utusan.com.my/berita/wilayah/pulau-pinang/perkenal-
Muhammad Faris Zaidi. (2018, Juanuari 29). Memelihara Hak Orang Kurang Upaya. UtusanOnline. Diambil daripada http://www.utusan.com.my /rencana/utama/memelihara-hak-orang-kurang-upaya-1.599110budaya-sistem-pendidikan-khas-1.710291
Noresah Baharom et al. (Ed.). (2007). Kamus Dewan. (edisi ke-4). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Ranjini a/p Supramoney & Wan Kamsiah Wan Mokhtar. (t.t). Dicapai pada 8 Ogos 2018, diterima daripada http://pendidikankhaskbk6014.yolasite.com/resources/ Peranan%20Multidisiplin....pdf
Richard M. Gargiulo. (2003). Special Education in Contemporary society ( an Introduction to Exceptionality ). Birmingham: Wadsworth/ Thompson Learning.
Shahrul Arba’iah Othman, Norzaini Azman & Manisah Mohd Ali. (2008). Faktor Ibu Bapa dalam Kecemerlangan Akademik Pelajar Pekak: Kajian Kes Retrospektif. Universiti Kebangsaan Malaysia. 5, 79-94. Diterima daripada http://mjli.uum.edu.my/images/pdf/5mjli/mjli55.pdf
Tuan Buqhairah Tuan Muhamad Adnan. (2018, Julai 19). Dr. Maszlee Janji Perkasakan Pendidikan Khas. Sinar Online. Diambil daripada http://www.sinarharian.com.my/nasional/dr-maszlee-janji-perkasakan-pendidikan-khas-1.858212
Comments
Post a Comment