BAB 5 KATEGORI KANAK-KANAK
BERKEPERLUAN KHAS
Masalah
Komunikasi Dan Bahasa
Definisi
-
Menurut Abdullah, Dewan Bahasa (2006:50), mengkaji bahasa warga pekak di
Amerika. Mereka bersependapat mengatakan bahawa bahasa isyarat yang digunakan
oleh Warga Pekak ialah bahasa yang setanding dengan bahasa lisan yang lain.
-
Menurut Abdullah, Dewan Bahasa (2006:50), warga pekak adalah satu komuniti dalam masyarakat
Malaysia, yang kebanyakan ahlinya menggunakan bahasa bukan bentuk pertuturan
semasa berkomunikasi.
Ciri-ciri
- Mereka
tidak yakin terhadap diri mereka.
-
Mereka gagap apabila ingin bercakap.
-
Mereka menggunakan isyarat untuk memberitahu sesuatu.
-
Mereka memerhati gerak bibir apabila berinteraksi dengan orang.
-
Mereka tidak suka berbual-bual dengan orang kerana terdapat masalah mana-mana
tidak boleh memahami.
Golongan
-
Menurut Abdullah, Dewan Bahasa (2006: 51), golongan yang terdiri daripada
pelbagai kaum di Malaysia. Kaum yang paling ramai adalah Melayu, diikuti dengan
kaum Cina, Kaum India, dan lain-lain.
- Komuniti
dan bahasa mereka dilihat sebagai kumpulan yang memiliki kecacatan, bukannya
sebagai komuniti yang menggunakan bahasa dan mengamalkan budaya sendiri.
Keperluan
- Pengajaran
dan pembelajaran yang dibuat di sekolah mestilah berdasarkan kapisiti murid
yang terdapat di dalam kelas.
-
Guru haruslah menyediakan bahan pembelajaran yang boleh memotivasikan
pembelajaran bahasa antara murid.
-
Ahli keluarga tidak seharusnya mengabaikan golongan sebegini, sebaliknya
mencari masa untuk berkomunikasi dengan mereka supaya tidak dipinggirkan.
Pintar Cerdas
Definisi
- Menurut Hasan dalam buku Susan
(2007:3), kanak-kanak yang pintar cerdas menunjukkan minat yang tinggi untuk
belajar, sangat curiga dan mempunyai perasaan ingin tahu yang tinggi terhadap persekitaran
serta berupaya menggabungkan beberapa maklumat untuk menghasilkan sesuatu idea.
- Mereka tergolong dalam kategori
ketidakupayaan masalah pembelajaran iaitu gifted and talented.
Ciri-ciri
- Mempunyai perasaan curiga dan
naluri ingin tahu yang amat tinggi. Ini menyebabkan mereka suka bertanya.
- Kita bertanya, mereka lebih
berminat untuk mendapatkan jawapan baru.
- Mempunyai idea-idea baru yang
amat kreatif dan kadangkala dianggap kreatif.
- Suka mencuba terutamanya
mencuba perkara yang orang lain menganggapnya sukar.
- Mereka sangat kreatif kerana
berkeupayaan berimaginasi atau mencipta sesuatu yang baharu.
Golongan
- Berdasarkan kajian yang telah
dilakukan, pelajar pintar dan cerdas mempunyai pengetahuan yang luas dalam kosa
kata, mempunyai kelebihan dalam menguasai cara menjawab soalan karangan dan
memberikan contoh ungkapan menarik ialah sebanyak 80%.
Keperluan
- Semasa di dalam kandungan,
pastikan ibu mempunyai emosi yang tenang dan riang supaya anak yang akan
dilahirkan sentiasa riang dan tidak mudah meragam.
-Selepas dilahirkan, ibu haruslah
sentiasa bercakap-cakap dengan bayi untuk memperkenalkan asas bahasa.
- Ibu bapa haruslah memberikan
kasih sayang untuk membolehkan anak-anak membesar dengan terkawal dan sempurna.
Autism Spectrum Disorder
Definisi
-
Menurut Eugene (1912:9), satu perwatakan yang mana boleh dijumpai pada
kebanyakan pesakit schizophrenia (penyakit mental yang teruk dengan ciri-ciri
kecacatan berterusan pada penerimaan seseoran (persepsi) pada gambaran alam sebenar
(realiti)).
-
Menurut (Leo, 1943:9), menerangkan sebagai ‘klasik’ autism. Beliau menekankan
dua watak utama :
Ø Kesopanan melampau daripada kanak-kanak.
Ø Kesamaan melampau untuk ‘pemeliharaan kesamaan’.
Ciri-ciri
-
Mereka tidak respon apabila dipanggil.
Ø Hal ini kerana mereka susah untuk bersosial dengan
orang sekeliling.
- Kurang senyum
Ø Malah, perhati
juga jika anak sukar untuk menunjukkan ekpresi muka yang sepatutnya. Ini
merupakan antara “kesukaran” yang sentiasa dihadapi anak autistik.
Golongan
-
Purata kanak-kanak di sekolah rendah antara dua sehingga empat orang.
-
Purata kanak-kanak di sekolah menengah antara sepuluh sehingga dua belas orang.
Keperluan
-
Keperluan terhadap keselesaan fizikal
Ø Hiposensitif (hipo bermaksud rendah) untuk menenangkan
atau mengalami ketidakselesaan fizikal, seolah-olah memenuhi keperluan ini
dengan mudah.
Ø Hipersensitif (hiper bermaksud tinggi) sukar untuk
memastikan diet yang seimbang.
-
Keperluan untuk berasa selamat
Ø Mereka mungkin tidak takut bahaya fizikal, jadi risiko
untuk mereka melakukan kecederaan ke atas diri sendiri sangat tinggi.
ISU DAN TRENDA
Kecacatan Pelbagai
Definisi
- Kanak-kanak yang mempunyai
lebih dari satu kecacatan dalam satu masa yang sama. Contohya, seorang
kanak-kanak mengalami masalah pendengaran, pada masa yang sama , dia juga mengalami
masalah penglihatan.
Ciri-ciri
- Menurut Mohd Sharani (2006),
kecacatan kanak-kanak berlaku akibat daripada baka.
- Contohnya jika salah seorang
ibu dan bapa mempunyai baka kecacatan maka peluang anak mendapat kecacatan
adalah 50%.
- Bagaimanapun jika pasangan
normal tetapi kedua-duanya pembawa baka cacat kemungkinan mendapat anak cacat
25%, 50% menjadi pembawa manakala 50% mungkin normal.
Pelabelan
-Pelabelan atau dikenali sebagai
program integrasi, menempatkan murid berkeperluan pendidikan khas dengan murid
normal di kelas yang berbeza, tetapi di sekolah yang sama.
Pendidikan Inklusif
- Menurut Portal Rasmi Kementerian Pendidikan Malaysia, “Program
Pendidikan Inklusif” merupakan suatu program pendidikan bagi murid berkeperluan
pendidikan khas yang dihadiri oleh murid berkeperluan khas bersama-sama dengan
murid berkeperluan khas bersama-sama dengan murid lain dalam kelas yang sama di
sekolah kerajaan atau bantuan kerajaan.
Kurikulum yang berorientasikan kerjaya
- Menurut Kementerian Pendidikan Malaysia, KSSM Pendidikan Khas
menyediakan ruang dan peluang untuk MBK yang berkeupayaan mempelajari dan
menguasai pengetahuan dan kemahiran vokasional. Bagi mencapai tujuan ini, dua
kumpulan mata pelajaran disediakan iaitu mata pelajaran teras dan kemahiran
vokasional.
- Penyediaan kurikulum mata pelajaran kemahiran vokasional spesifik
adalah berpandukan National Occupation Skills Standards (NOSS) yang dikeluarkan
oleh Jabatan Pembangunan Kemahiran. Usaha ini adalah selaras dengan hasrat
Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) agar MBK turut mendapat pengiktirafan
dari agensi luar di samping pensijilan oleh KPM, dan seterusnya meningkatkan
kebolehpasaran MBK.
Penekanan Kepada Peranan Ibu Bapa
- Ibu bapa haruslah menghantar anak ke sekolah pendidikan khas
supaya anak tersebut mendapat pendidikan yang sewajarnya.
- Ibu bapa haruslah memberitahu kepada guru di sekolah tentang cara
yang paling berkesan untuk mengajar anak .
- Ibu bapa mestilah menjadi teman kepada anak-anak dan sentiasa
memberikan kasih sayang yang secukupnya.
- Ibu bapa juga haruslah mempraktikkan kepada anak-anak sikap
bergaul dengan orang supaya mereka dapat hidup berdikari dan berani
berkomunikasi dengan orang sekeliling.
Objektif blog ini adalah untuk memberi pengetahuan kepada pembaca
mengenai beberapa kategori dalam pendidikan khas.
Tumpuan topik yang dipaparkan dalam blog ini adalah
l Masalah Komunikasi dan Bahasa
-
Definisi
-
Ciri-ciri
-
Golongan
- Keperluan
l Pintar Cerdas
-
Definisi
-
Ciri-ciri
-
Golongan
-
Keperluan
l Autism Spectrum Disorder
-
Definisi
-
Ciri-ciri
-
Golongan
-
Keperluan
Blog ini juga memaparkan beberapa gambar individu yang mengalami
ketidakupayaan dalam kategori pendidikan khas.
Comments
Post a Comment